Επιστρέφει η Τράπεζα Θεμάτων στις εξετάσεις του Λυκείου

Σημαντικές αλλαγές σκέφτεται να φέρει στο Λύκειο το υπουργείο Παιδείας από την επόμενη σχολική χρονιά. Την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων στην Α’ Λυκείου συζητάει από τον Σεπτέμβρη του 2020 η πολιτική ηγεσία, ενώ παράλληλα εξετάζεται το σενάριο μείωσης του εβδομαδιαίου ωραρίου διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων στην Γ’ Λυκείου.

Ειδικότερα, φέτος για πρώτη χρονιά, τα μαθήματα που διδάσκονται στην τελευταία τάξη μειώθηκαν δραστικά με την παράλληλη αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές. Η ηγεσία έχει λάβει ενημέρωση για την εφαρμογή του νέου ωρολογίου προγράμματος και συζητάει τη μείωση των ωρών που ισχύουν σήμερα σε 6 ή 5 ώρες την εβδομάδα για τα συγκεκριμένα μαθήματα.

Σχετικά με την Τράπεζα Θεμάτων, η υπουργός Νίκη Κεραμέως έχει εξαγγείλει την επιστροφή της, που αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την πρώτη της εφαρμογή το 2013 παρουσίασε αρκετά προβλήματα. Η υπουργός Παιδείας συζητάει την επαναφορά της από τον Σεπτέμβριο του 2020, με τους φετινούς μαθητές της Γ’ Γυμνασίου να είναι οι πρώτοι που θα την εγκαινιάσουν. Ειδικότερα, σχεδιάζεται να ξεκινήσει η εφαρμογή της από την Α’ Λυκείου και στη συνέχεια να επεκταθεί στις υπόλοιπες τάξεις.

Το υπουργείο σχεδιάζει να φέρει κι άλλες διορθωτικές αλλαγές στο Λύκειο σε νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες εβδομάδες στη Βουλή και θα αφορά την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Μεταξύ αυτών είναι και η επαναφορά των ομάδων προσανατολισμού από τέσσερις σε τρεις. Το υπουργείο επεξεργάζεται τη δημιουργία τριών ομάδων (Ανθρωπιστικών, Θετικών και Οικονομίας και Πληροφορικής) όπως ίσχυε στο παρελθόν και με κατάργηση της ομάδας Σπουδών Υγείας, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά φέτος προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων, καθώς δημιουργήθηκαν εκατοντάδες ολιγομελή τμήματα σε σχολεία, που εκτίναξαν τον αριθμό των αναγκών σε αναπληρωτές στα ύψη.

Με ΟΛΜΕ και ΔΟΕ

Στο πλαίσιο του διαλόγου, η υπουργός συναντήθηκε χθες με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, χωρίς όμως να ανοίξει τα χαρτιά της για τις επικείμενες αλλαγές που έρχονται στην επιλογή στελεχών εκπαίδευσης.
Αντιθέτως, ξεκαθάρισε στους εκπαιδευτικούς ότι το νομοσχέδιο δεν θα περιλαμβάνει νομοθετική ρύθμιση σχετικά με την αξιολόγησή τους, όπως αναφέρουν οι ίδιοι. Αντίθετα, πιθανό είναι να περιλαμβάνει την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η οποία θα γίνεται από τη σχολική κοινότητα. Το πλαίσιο της αξιολόγησης μελετάει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όμως ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για το πλαίσιο που θα εφαρμοστεί.

Επιλογή στελεχών

Ενα σημαντικό μέρος του νομοσχεδίου που αναμένεται να κατατεθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα στη Βουλή αποτελεί το νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης. Αφορά τα κριτήρια και τη μοριοδότηση βάσει των οποίων επιλέγονται οι περιφερειακοί διευθυντές, οι διευθυντές εκπαίδευσης καθώς και οι διευθυντές σχολείων. Σημειώνεται ότι η θητεία των διευθυντών σχολείων λήγει φέτος το καλοκαίρι, ενώ οι διευθυντές εκπαίδευσης έχουν ήδη λάβει παράταση ενός χρόνου. Η εφαρμογή του νέου τρόπου επιλογής αναμένεται να εφαρμοστεί άμεσα, καθώς λήγουν οι θητείες, όμως, σύμφωνα με εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών, οι διαδικασίες θα πρέπει να γίνουν με ταχείς ρυθμούς ώστε να προλάβει το υπουργείο να τοποθετήσει τα νέα στελέχη εκπαίδευσης πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τους διευθυντές εκπαίδευσης και στη συνέχεια να προχωρήσουν στους διευθυντές σχολείων.

Ο τρόπος επιλογής στελεχών έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια αρκετές φορές. Μάλιστα, το 2017, το ΣτΕ είχε ακυρώσει το νόμο Μπαλτά-Κουράκη για την επιλογή στελεχών, αναγκάζοντας τον τέως υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου στη θέσπιση νέου τρόπου.

Η επιλογή στελεχών συνδέεται άμεσα με την ομαλή λειτουργία των σχολείων, δεδομένου ότι οι διευθύνσεις εκπαίδευσης αναλαμβάνουν την καταγραφή των κενών στα σχολεία καθώς και την τοποθέτηση των αναπληρωτών. Τα κριτήρια αφορούν τα ακαδημαϊκά προσόντα, τη διοικητική εμπειρία αλλά και τη συνέντευξη των υποψηφίων, με τις περισσότερες κυβερνήσεις να παρεμβαίνουν στα ποσοστά μοριοδότησης ενισχύοντας ή αποδυναμώνοντας αντίστοιχα τα κριτήρια επιλογής.

Διορισμοί

Ενα ζήτημα που «καίει» την ηγεσία αλλά και τους εκπαιδευτικούς είναι η έγκαιρη κατάρτιση των πινάκων για μόνιμους εκπαιδευτικούς και αναπληρωτές στη γενική εκπαίδευση. Τη νέα σχολική χρονιά αναμένεται να διοριστούν 5.250 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στα γενικά σχολεία, με τις αιτήσεις στο ΑΣΕΠ να «τρέχουν» ακόμα. Η πολιτική ηγεσία κάνει αγώνα δρόμου για να ολοκληρωθούν έγκαιρα οι διαδικασίες, καθώς βάσει του νόμου της προηγούμενης κυβέρνησης, από τις αιτήσεις των εκπαιδευτικών στο ΑΣΕΠ θα καταρτιστούν τόσο οι πίνακες για τους μόνιμους διορισμούς όσο και οι πίνακες των αναπληρωτών. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου ότι πιθανή καθυστέρηση στις διαδικασίες θα προκαλέσει προβλήματα στην κάλυψη των πάγιων αναγκών στα σχολεία τον Σεπτέμβρη του 2020. Η πολιτική ηγεσία διαβεβαίωσε ότι θα ενισχύσει τις υπηρεσίες του ΑΣΕΠ με προσωπικό του υπουργείου Παιδείας, ώστε να μην προκληθούν προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των σχολείων.

 

Προσλήψεις 514 εκπαιδευτικών στη Ββάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και Γενική Εκπαίδευση ως προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου για το διδακτικό έτος 2019-2020

Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το διδακτικό έτος 2019-2020 άρθρου 86 του ν.4547/2018, προσλαμβάνονται: α) 28 εκπαιδευτικοί ως προσωρινοί αναπληρωτές στην ειδική ...